perjantai 27. maaliskuuta 2015

Avunpyyntö ei tavoita auttajaa

Itkettää, mutta en itke.
Tuntuu kuin olisin tukossa, olen rikki, hajonnut lattialle.
Pieniä teräväreunaisia sirpaleita ympäri huonetta, jokainen ainutlaatuinen omalla tavallaan.
Jokainen kaipaamassa toista palasta ikävöiden kokonaisuutta.

Puhelin kädessä, viestikentässä lukee: "soita". Hän, sairaanhoitaja sanoi minulle, että voin soittaa hänelle kun siltä tuntuu. Jos en pysty soittamaan, laittaisin edes viestin, jossa lukisi soita. Mitä sitten kun hän soittaisi minulle? Vai soittaisiko hän ollenkaan? Mitä sanoisin? Miten selittäisin tilanteen?
En mitenkään.
Miten sanon, että en halua elää? Miten sanon, että en jaksa enään hengittää, haluan kuolla.
Pelkään, että minut viedään pois kotoonta, eli en siis saa hänelle sanoa että haluan kuolla.

Minusta on tullut läpinäkyvä, minusta näkee, että kaikki ei ole hyvin.
En pidä siitä. Minun pitäisi olla vahva, minun täytyisi olla iloinen.
Minun olisi pakko edes esittää.
En enään pysty. Johtuuko se siitä, että olen niin väsynyt tähän kaikkeen? Vai onko minusta tullut välinpitämätön?
Olen menettänyt tunteiden hallinnan. En hallitse enään kroppaani, mieltäni, ajatuksiani..

Miten voisin sanoa hänelle, että en enään jaksa?

Pyyhin sanan "soita" pois viestikentästä.
Pärjään itsekin.

5 kommenttia:

  1. Ihminen on niin syvä olento, että ihmisten antama merkitys ja apu ei riitä täyttämään tyhjyyttä.
    "Herra, sinä olet minut tutkinut, sinä tunnet minut. Missä olenkin, minne menenkin, sen sinä tiedät, jo kaukaa sinä näet aikeeni. Kielelläni ei ole yhtäkään sanaa, jota sinä, Herra, et tuntisi.
    Vaikka sanoisin:'Nyt olen pimeyden kätköissä, yö peittää päivän valon', sinulle ei pimeys ole pimeää vaan yö on sinulle kuin päivänpaiste, pimeys kuin kirkas valo. Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän siitä sinua.
    Tutki minut, Jumala, katso sydämeeni. Koettele minua, katso ajatuksiini. Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä, ja ohjaa minut ikiaikojen tielle." Psalmista 139

    VastaaPoista
  2. Oletko kokeillut soittaa kriisipuhelimeen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole uskaltautunut.. Puhelimen ottaminen käsiinsä, soittaminen on hankalaa kun on paha olla.

      Poista
  3. Ehkäpä voisit viestikenttään kirjoittaa jotakin siihen suuntaan, että "En jaksaisi puhua. Enkä olla puhumatta. Tuntuu että tahdoin sinun vaan tietävän. Toivottavasti ymmärrät."

    Luulenpa että sairaanhoitaja ymmärtää. Puhuminen on joskus vaikeaa. Muutama sana kirjoitettunakin kertoo kuitenkin oleellisen.

    Laskithan itsesi mukaan kun sanoit jokaisen olevan tärkeä? Pidä itsestäsi huoli, tai pahassa paikassa anna jonkun toisen, varmaankin luonnollisimmin sun sairaanhoitajan pitää. Olet arvokas :) Täällä tapahtuvassa tärkeyslaskennassa nimimerkkisi seuraa ainakin mukana!

    VastaaPoista